Goudse Expat Pakket - klantenservice
Inhoudsopgave
- 1.Werkwijze & hulpverlening
- 2.Schade melden en kosten declareren
- 3.Dekking buiten het woonland en tijdens reizen
- 4.Zwangerschap en bevalling
- 5.Betaling van uw verzekeringspremie
- 6.Looptijd en einde van uw verzekering
- 7.Het wijzigen van uw verzekering
- 8.Een familielid/partner toevoegen aan uw polis
- 9.Het opzeggen van uw verzekering
1.Werkwijze & hulpverlening
Afhankelijk van uw verzekeringspakket kunt u te maken krijgen met de volgende organisaties:
- Goudse verzekeringen
- Goudse Alarmcentrale (ANWB)
- Joho Insurances
- Air Doctor
- GMMI (voor expats woonachtig in de USA)
Belangrijk: een juist emailadres
Communicatie met u over deze verzekering zal zowel door ons als De Goudse voornamelijk via email plaatsvinden. Zorg er daarom voor dat u het juiste email adres doorgeeft, bij voorkeur een privé email adres. Wilt u uw mailadres wijzigen? Dan horen wij dat graag.
1. Goudse verzekeringen
De Goudse is de verzekeraar en de Goudse verzorgt onder andere:
- Polisopmaak & voorwaarden
- Claims & declaraties
- Premie & betaling
2. Goudse Alarmcentrale (ANWB)
De 24/7 hulpverlening is door de Goudse uitbesteed aan een alarmcentrale. Op dit moment voert de ANWB alarmcentrale deze diensten uit namens de Goudse.
- Hoe werkt de alarmcentrale?
- Voor welke situaties kunt u contact opnemen?
- Waar kan een alarmcentrale u niet mee helpen?
Lees hier meer over in dit document: Goudse alarmcentrale (pdf)
U kunt de alarmcentrale 24/7 telefonisch bereiken:
- Wereldwijd: +31 182 544 557
- Inwoner USA: +1-800- 694 9832 (toll free) of +1-954-370 4538 (betaald)
3. Joho Insurances
Wij zijn de intermediair (tussenpersoon, broker) voor uw verzekering bij de Goudse, en ij ondersteunen u gedurende de gehele looptijd van uw verzekering. U kunt ons benaderen voor oa:
- Het doorgeven van mutaties m.b.t. uw situatie en verzekeringsbehoeften;
- Advies vragen over lopende of eventueel aan te vragen verzekeringen;
- Hulp bij problemen en verschil van mening met de verzekeraar en/of alarmcentrale;
- Onduidelijkheden wat betreft de dekking, polis, in rekening gebrachte premie.
- Advies en ondersteuning bij terugkeer naar Nederland of België.
4. Air Doctor
Air Doctor is een wereldwijd werkende organisatie die u online kunt benaderen voor het vinden van lokale (huis)artsen en specialisten voor het maken en vergoed krijgen van een afspraak voor niet-spoedeisende zorg, ook bij reizen buiten uw woonland. Achterin uw polisblad staat uitgelegd hoe u van Air Doctor gebruik kunt maken. U kunt via Air Doctor een afspraak maken met een huisarts, tandarts (indien meeverzekerd) en specialist. Aandachtspunten:
- Spoed-ziekenhuisopname - bel indien nodig lokaal een ambulance, en neem contact op met de alarmcentrale (en dus niet met Air Doctor).
- U bent niet verplicht om Air Doctor te gebruiken, u mag ook buiten buiten Air Doctor om een (huis)arts zoeken.
5. GMMI (voor expats woonachtig in de USA)
Voor expats woonachtig in de USA geldt een afwijkende instructie, vanwege de wijze waarop de zorg in de USA is ingericht, en de extreem hoge kosten van medische zorg in de USA. Deze instructie vindt u in de volgende bijlage:
2.Schade melden en kosten declareren
Op de volgende pagina vindt u voor alle verzekeringen in het pakket de instructie en de schadeaangifteformulieren:
3.Dekking buiten het woonland en tijdens reizen
De volgende verzekeringen binnen dit pakket bieden wereldwijd dekking tijdens reizen:
- SOS
- Ziektekosten (voor onvoorziene spoedeisend medische kosten)*
- Tandheelkundige kosten
- Arbeidsongeschiktheid
- Reisbagage en Annuleringskosten
- Rechtsbijstand
- Ongevallen
- Aansprakelijkheid
Inboedel is alleen binnen de vaste woning verzekerd, met optioneel een buitenhuisdekking.
* Niet-spoedeisende en geplande medische hulp is alleen binnen de regio, zoals op uw polisblad staat vermeld, gedekt.
Voorwaarden:
- Er is maximaal 120 dagen dekking in een duurdere de regio (zie polisblad).
- Een langer verblijf buiten uw woonland moet worden gemeld, op basis waarvan mogelijk het woonland (en daarmee de regio en premie) wordt aangepast.
- Lees de voorwaarden goed in verband met dekking en uitsluitingen (denk o.a. aan gevaarlijke sporten & werkzaamheden, risico landen, voorzichtigheid in acht nemen).
Reisadvies NL Ministerie van Buitenlandse zaken
Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan van invloed zijn op uw dekking (ook indien u de Belgische nationaliteit heeft), indien er sprake is van een “rood” reisadvies: “Zeer ernstige veiligheidsrisico’s. Reis niet naar dit land of gebied. Reist u toch? Bereid u zich dan zeer goed voor. Door zeer ernstige veiligheidsrisico’s is het er te gevaarlijk.”
In de voorwaarden staat omschreven welke invloed het advies heeft op de dekkingen in dit verzekeringspakket. Meer informatie over de reisadviezen van het ministerie vindt u:
- Op de website www.nederlandwereldwijd.nl
- In de Reisapp van het ministerie. Tip: in deze Reisapp kunt u notificaties instellen voor één of meer landen waar u regelmatig verblijft. U krijgt dan automatisch bericht bij verandering van een reisadvies.
4.Zwangerschap en bevalling
De zwangerschap melden bij de alarmcentrale.
De onderstaande informatie is relevant als u (of uw partner) verzekerd bent voor de kosten van zwangerschap & bevalling.
Melding maken:
- Zodra u weet dat u zwanger bent, moet u vóór de eerste echo melding maken bij de alarmcentrale.
- Gebruik hiervoor het meldingsformulier ‘zwangerschap’.*
- *Woont u in de USA? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op met GMMI.
Assistentie van de alarmcentrale:
De alarmcentrale assisteert onder meer met:
- Het kiezen van een ziekenhuis
- Medisch advies
- Garantstelling (betaling) aan het ziekenhuis
Dekkingen & Vergoedingen:
- De dekking voor prenatale zorg staat weergeven in dit document (pdf).
- Onder de dekking Excellent wordt 50% van de reiskosten naar Nederland of België gedekt, indien u in NL of BE wilt bevallen. De alarmcentrale kan assisteren met het regelen van een ticket en de voorwaarden omtrent vliegen indien zwanger.
- U heeft recht op een vergoeding (zie dekkingsoverzicht) van kraamzorg, voor maximaal 10 dagen, gerekend vanaf de dag van de bevalling.
- Dit is met aftrek van de dagen dat de verzekerde is opgenomen in het ziekenhuis na de bevalling.
- Voor het geven van kraamzorg komen gediplomeerde professionals in aanmerking, zoals ook een midwife, doula of babynurse.
- De vergoeding geldt niet voor vrienden of familie.
Het pasgeboren kindje verzekeren:
U kunt uw pasgeboren kindje na de geboorte per email aanmelden om mee te verzekeren. Stuurt u ons een email met daarin:
- Geboortedatum
- Voornamen en achternaam
- Geslacht
- Nationaliteit
Aandachtspunten:
- Indien u het kindje binnen 1 maand na geboorte aanmeldt, dan wordt het kindje zonder medische vragen vanaf geboortedatum volledig meeverzekerd.
- Meldt u het kindje pas later aan, dan mag De Goudse medische vragen stellen over de gezondheid van het kindje, en op basis daarvan eventueel beperkingen opleggen of de aanmelding zelfs afwijzen.
- Belangrijk: De dekking voor het kindje is inclusief vergoeding voor de medische kosten die gemaakt zijn voor het kindje direct na geboorte.
- Verzekert u het kindje niet direct mee, dan loopt u het risico dat u de kosten voor het kindje zelf moet betalen.
- Wij adviseren om deze reden altijd het kindje mee te verzekeren vanaf geboorte.
- Voor kinderen zal premie in rekening worden gebracht, dat is gebruikelijk bij particuliere ziektekostenverzekeringen. Zie voor de exacte kosten het premie- en dekkingsoverzicht.
5.Betaling van uw verzekeringspremie
Automatische incasso
Indien u heeft gekozen voor de betaalwijze “automatische incasso”, dan zal de vermelde premie enkele dagen voor de startdatum van het opgegeven SEPA rekeningnummer worden afgeschreven. Is de polis al gestart, dan zal deze z.s.m. worden geïncasseerd.
Nota per email
- U ontvangt een mail verzonden worden met een link naar Ideal voor betalen van de premie. (NL)
- Indien u geen Ideal kunt of wilt gebruiken, dan kunt u er ook voor kiezen om het bedrag zelf over te maken aan de Goudse. Dat kan ook vanaf een buitenlandse bank rekening. Eventuele bankkosten zijn voor uw rekening.
Bankgegevens Goudse:
- Bank : ING Bank
- Adres : Bijlmerplein 888 , 1102 MG Amsterdam, The Netherlands
- Naam : Goudse Schadeverzekeringen NV
- IBAN code : NL50 INGB 0650 2166 01
- BIC code : INGBNL2A
- Referentie : EXPAT-Polisnummer, Factuurnummer, Achternaam
6.Looptijd en einde van uw verzekering
Uw verzekering wordt jaarlijks automatisch verlengd, tenzij u de verzekering zelf wilt stopzetten natuurlijk. In een aantal situaties zal uw verzekering verplicht moeten eindigen:
- Bij situatie zoals o.a. wanbetaling, fraude, verzwijging (zie de algemene voorwaarden);
- Bij definitieve terugkeer naar Nederland of België;
- Op de laatste dag van het verzekeringsjaar waarin de verzekerde 72 jaar wordt. Waarbij vanaf 67 jaar voor het onderdeel ziektekosten een beperktere dekking van toepassing is.
- Als een verzekeringsnemer (ook) de nationaliteit van het land van verblijf verkrijgt.
7.Het wijzigen van uw verzekering
U kunt een verzoek tot wijzigen indienen via het volgende online formulier:
Aandachtspunten bij het wijzigen van de ziektekostenverzekering
- Het veranderen van dekking en eigen risico kan eenmalig per jaar, per verlengingsdatum (zie de polis voor deze datum), en niet met terugwerkende kracht.
- De dekking en het eigen risico kunnen alleen worden aangepast voor alle ziektekostenverzekerden op de polis.
- Voor het verhogen van dekking vraagt de Goudse een nieuwe actuele gezondheidsverklaring. De Goudse beoordeelt uw verzoek op basis van de antwoorden in deze gezondheidsverklaring, en behoudt zich het recht voor het verzoek af te wijzen of clausules toe te passen.
- Een verlaging van dekking kan zonder gezondheidsverklaring. Indien u later de dekking weer wilt verhogen, dan moet u wél een nieuwe gezondheidsverklaring aanleveren.
- Eventuele wachttijden lopen door, maar worden niet vernieuwd.
8.Een familielid/partner toevoegen aan uw polis
Een familielid/partner kan om verschillende redenen op een later moment (na de ingangsdatum) aan de polis worden toegevoegd. De procedure hiervoor verschilt per verzekeringsonderdeel:
Ziektekosten (incl. SOS)
- Voor de persoon die verzekerd moet worden, is het nodig een gezondheidsverklaring in te vullen. (Zie aanvraagformulier, vanaf en incl. 'pagina met het groene vlak')
- U stuurt deze gezondheidsverklaring naar ons, of naar wens rechtstreeks naar de medische afdeling van De Goudse.
- De verklaring zal worden beoordeeld door de medisch adviseur van De Goudse. Wij houden dit aanvraagproces in de gaten.
- Indien er vragen zijn naar aanleiding van de gezondheidsverklaring, neemt de verzekeraar direct contact met u op.
- Uitzondering op deze procedure: Aanmelding van een pasgeboren kindje.
- Mits aangemeld binnen 30 dagen na geboorte, wordt een pasgeboren kindje automatisch meeverzekerd zonder medische vragen, indien de ouders reeds zijn verzekerd voor ziektekosten.
- Na toevoeging van de verzekerde persoon, wordt de additionele premie door de verzekeraar in rekening gebracht. Voor pasgeboren kindjes wordt ook premie in rekening gebracht.
- De meeverzekerde op de polis zal altijd dezelfde medische dekking moeten hebben als de andere reeds verzekerde personen.
- De SOS-verzekering zal zonodig ook worden aangepast aan de juiste gezinssamenstelling.
Tandheelkundige hulp
Per persoon kan naar wens dekking tandheelkundige hulp worden toegevoegd.
Voor ingrijpende tandheelkundige hulp (zie voorwaarden) geldt hiervoor een wachttijd van 1 jaar.
Aansprakelijkheid, Reisverzekering, Rechtsbijstand, SOS, Ongevallen, Inboedel
- Indien van toepassing zal de verzekerde gezinssamenstelling, en daarmee de premie, worden aangepast.
- De verzekeringen voor Reis (bagage + annulering) en Inboedel zijn polisdekkingen (geldig voor iedereen op de polis), de premie wijzigt dus niet indien iemand aan de polis wordt toegevoegd.
- Bij aanvraag reeds lopende situaties (schade, claim, conflict, ziekenhuisopname familie) die mogelijk tot een claim kunnen leiden zijn niet onvoorzien, en daarom niet verzekerd.
9.Het opzeggen van uw verzekering
Een verzoek tot het opzeggen van uw verzekeringspakket kunt u online indienen via het:
Aandachtspunten:
- Er geldt geen opzegtermijn.
- Opzeggen met terugwerkende kracht is niet mogelijk.
- Uitzondering: Indien het gaat om terugkeer naar Nederland, dan is opzeggen met terugwerkende kracht beperkt mogelijk, om de overgang op de Nederlandse basiszorgverzekering soepel te laten verlopen.
- U krijgt premie-restitutie over een reeds betaalde periode na de opzegdatum.
Wilt u een review plaatsen over JoHo Insurances?
Wij stellen uw feedback zeer op prijs. U kunt een review over onze dienstverlening plaatsen op de volgende platforms: